Tiláng a biklája (Várady Ilona a vajszlói Ormánysági  Vásáron - 1948.)
2019. május 21. írta: Ormánsági História

Tiláng a biklája (Várady Ilona a vajszlói Ormánysági Vásáron - 1948.)

Cifra sátor

Az 1948 nyarán – Haraszty Pál által – a Vajszlón megrendezett Ormánysági Vásár országos mozgalommá szélesedett. Kedvezményes vasúti utazás is lett kibocsátva jegyekkel erre az alkalomra. Az ország messzi vidékeiről is sereglett ide nem egy látogató.

kepek12_2.jpeg

 

 

Érdekes térképet is készítettek ekkor erről a vidékről, s Ormányság központjának jelölték Vajszlót. Vajszló Ormányság Fővárosa – mondották. Direkt erre az alkalomra írta Némethné „Cifra sátor, bábos sátor áll a vásár közepén...” kezdetű csárdást.
Ezt én a felszabadulás után az ormánysági tánccsoportom útján, de a pedagógus szakszervezet által irányított szerepléseimen mindenütt elmondtam. Sokfelé és sokszor. Bemutatva a rajtam lévő csipketiláng szoknyát az énekléssel kapcsolatosan. Jobb kezemmel kicsit félrehúzva, szépen látszott a remek csipke felhője. Szemléltetővé tettem a „csipke-tilángi” csodálatos szépségét. Mindig ismételni kellett a dalt. Sok dicséretet kapott az ormányági ruhám is. Bárhová mentem , s benne szerepeltem.

Galéria: a korabeli sajtó beszámolói a nevezetes eseményről

Tiláng a biklája…

….Ormányság legszebbik lányának. Volt. Sajnos…csak volt…

1948. év augusztus első napjaiban: 17-44/1948. szám alatt iktatott körlevelet kaptam a „Vajszlói szabadművelési tanács Ormányásági napok rendezőbizottságától. Tárgynak: „Ormánysági napok Vajszlón” volt megnevezve. Aláírás: Haraszty kiállítási titkár. Ez az irat felszólítja a résztvevőket, hogy 17-19 délig okvetlen „A kiállítás anyagát művészin elrendezni szíveskedjék!”

Erre a kiállításra – miután Haraszty igazgató előzőleg lent járt nálunk s felhívta figyelmemet erre a megmozdulásra – benevezte.

Megkezdődött a készülődés. A határőrség akkori vezetői lehetővé tették az anyagom elszállítását a kiállításra. Hatalmas speditőr kocsin indultunk el Vajszlóra. Mint nézem az e napokból készült felvételeket, a lelkem megtelik mosollyal és könnyel…

E hét rengeteg emlékéből még egy kedves jut most eszembe:

Közel és messze környék falvaiból sok látogatóm volt naponta. Egyik csoport jön a másik után. Mindegyik „Csak pár nótát” kér játszani és énekelni. Beszélni nem tudtam már 4 nap múlva. Közben honvédségünk készülődött erősen a záró, nagy estre. Közkívánságra nekem „okvetlen”, „legalább megjelenni” kellett. Én erősen tiltakoztam suttogó hangomon ez ellen. Bizonytalanul fogadták el ezt.

Én azért felöltöztem a fekete díszmagyaromba, s roppant fáradtan ültem le pavilonom egyik asztalkájához. Férjem cigarettázott. A késé miatt már reménykedtem erősen, hogy elmarad a záró szereplésem. Sajnos azonban, egyszer csak kicsapódott a terem kétszárnyas ajtaja és katonák dübörögnek be rajta. Egyik tisztelegve jelenti, hogy a parancsnok úr a zongoráért küldött. De már meg is markolják és viszi a sok erős fiatalember a zongorámat.
Én pedig utána – mint koporsó után látni – bánatosan lépegettem. Az ELŐADÁS HELYÉN IS szorgalmasan folytattam a reménytelennek látszó torokápolást. Kezdtem a nyers tojás kúrájával. Végeztem a gyógyszerész szívességéből adott toroknyitogató orvosságán. Sajnos a hangom mély, alt hang lett. De a közönség lelkesen köszönte. Hát….ők tették tönkre….

Itt is Némethné (Németh Béláné társszerző, - a szerk.)szövegére írt rengeteg humoros számommal és Peti Sándor ormánysági szövegeivel arattam a legnagyobb sikert.

 

 A Zalátai csárdás készülő kötetből

A bejegyzés trackback címe:

https://ormansagihistoria.blog.hu/api/trackback/id/tr1914842720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása